Pilot z bazy F-16 zdradza kulisy życia po słowie wojna

Pilot z bazy F-16 zdradza kulisy życia po słowie wojna
Autor Amadeusz Wiśniewski
Amadeusz Wiśniewski16.02.2024 | 7 min.

Pilot z bazy F-16 zdradza kulisy życia po słowie wojna. W wywiadzie dla portalu tokfm.pl doświadczony polski pilot opowiada o codziennym funkcjonowaniu w bazie myśliwców F-16, szkoleniu i przygotowaniach do ewentualnych działań bojowych. Zwraca uwagę, że najbardziej złowrogą komendą, jaką może usłyszeć pilot w powietrzu, jest "hostile". Gdyby polski pilot ją otrzymał, oznaczałoby to wybuch wojny. Artykuł rzuca światło na kulisy pracy polskich pilotów myśliwców i procedury obowiązujące w przypadku ogłoszenia alarmu.

Pilot zdradza warunki życia w bazie F-16

Baza lotnictwa taktycznego, w której stacjonują polskie myśliwce F-16, to specyficzne miejsce. Piloci spędzają tu większość czasu, przygotowując się do lotów i misji bojowych. Jak wygląda codzienna praca w takim miejscu?

Z relacji doświadczonego pilota F-16 wynika, że życie w bazie jest dość ascetyczne. Lotnicy mieszkają w skromnych warunkach, w pokojach 2-3 osobowych. Ich budzik bije często już o 5 rano. Po pobudce i śniadaniu rozpoczynają odprawę przedlotową i analizę zadań wyznaczonych na dany dzień.

Panuje tu wojskowa dyscyplina i reżim sanitarny. Piloci muszą utrzymywać kondycję fizyczną, trenować na siłowni i regularnie przechodzić badania. Dbaność o zdrowie to konieczność ze względu na specyfikę ich pracy. W powietrzu bywa naprawdę ciężko, a przeciążenia dochodzące do 9G dają się we znaki.

Mimo trudnych warunków panuje tu dobra atmosfera. Piloci F-16 tworzą zgrany zespół, wspierają się na ziemi i w powietrzu. Często integrują się również poza bazą, spędzając wspólnie czas wolny z rodzinami.

Relacje w zespole pilotów myśliwców

Z relacji pilota F-16 jasno wynika, że koleżeństwo wśród pilotów odgrywa kluczową rolę. Panują tu nieformalne, wręcz rodzinne relacje. Doświadczeni piloci otaczają opieką i dzielą się wiedzą z młodszymi kolegami.

Nowi piloci są wprowadzani w arkana latania na F-16 i uczeni przez starszych stażem kolegów. Z czasem sami zostają mentorami. Taka wymiana doświadczeń pozwala cały czas podnosić umiejętności i bezpieczeństwo lotów.

Szkolenie pilotów na samolotach F-16 w Polsce

Szkolenie polskich pilotów na F-16 odbywa się etapowo. Najpierw przechodzą oni teoretyczne przeszkolenie w zakresie budowy i eksploatacji maszyny. Poznają dokładnie każdy zespół i system tego zaawansowanego technologicznie samolotu.

Kolejny etap to symulator. Piloci trenują procedury, poznają właściwości lotno-pilotażowe maszyny i uczą się współpracy w powietrzu. To przygotowuje ich do prawdziwych lotów na F-16, które w początkowej fazie są zawsze nadzorowane przez instruktora.

Dopiero po zaliczeniu wszystkich zadań i misji na symulatorze oraz osiągnięciu wymaganej liczby godzin w powietrzu, pilot zostaje dopuszczony do samodzielnych lotów bojowych. Cały ten proces szkolenia trwa zwykle 1,5-2 lata.

Kluczowe umiejętności pilota myśliwca

Jak podkreślają sami piloci, oprócz wysokich umiejętności technicznych, liczy się też odporność psychiczna. Loty na myśliwcu to ogromny stres. Pilot musi zachować zimną krew nawet w trudnych sytuacjach.

Bardzo ważne są też dobra kondycja fizyczna i refleks. W końcu pilot steruje samolotem przekraczającym dwukrotnie prędkość dźwięku i wykonuje skomplikowane manewry przy przeciążeniach dochodzących do 9G.

Czytaj więcej: Pierwsze posiedzenie rządu Tuska we wtorek. Agenda obrad ministrów.

Procedury po usłyszeniu hasła "wojna" w powietrzu

Jak przyznaje pilot F-16, "hostile" to najbardziej złowieszcze słowo, jakie może usłyszeć w eterze. Oznacza ono, że polskie siły powietrzne znajdują się w stanie wojny.

W takiej sytuacji uruchamiane są natychmiast procedury bojowe. Samoloty zmieniają kody identyfikacyjne, włączają systemy walki elektronicznej i przechodzą w tryb pełnej gotowości bojowej.

Piloci aeritoryzowani do użycia broni otrzymują wolną rękę w zaangażowaniu i zwalczaniu celów powietrznych. Od tej chwili liczy się każda minuta i sekunda. W grę wchodzi bezpieczeństwo polskiej przestrzeni powietrznej.

Komenda "wojna" a integracja systemów NATO

W przypadku polskich F-16 mamy jednak do czynienia z samolotami wielozadaniowymi, zintegrowanymi z systemami NATO. Dlatego w razie konfliktu, oprócz osłony polskiego nieba mogą także wykonywać misje uderzeniowe, w tym z użyciem broni jądrowej.

Stąd kluczowa jest ich interoperacyjność z samolotami sojuszniczymi i stale ćwiczenie współpracy w ramach NATO. Tylko w ten sposób możliwe jest skuteczne odstraszanie potencjalnego agresora i obrona całej wschodniej flanki NATO.

Zadania polskich pilotów podczas alarmów

Pilot z bazy F-16 zdradza kulisy życia po słowie wojna

Polskie myśliwce F-16 regularnie patrolują polską przestrzeń powietrzną. Nawet kiedy piloci przebywają w bazie, muszą być w stałej gotowości do poderwania w powietrze.

Z informacji prasowych wynika, że polskie F-16 podrywane są w powietrze kilka razy w miesiącu. Zwykle dzieje się tak podczas ćwiczeń, ale czasami także w razie rzeczywistego zagrożenia naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej.

Kiedy ogłaszany jest alarm i pilot dostaje sygnał do natychmiastowego przechwycenia, musi porzucić wszystko i w ciągu kilkunastu minut znaleźć się w kabinie samolotu. Następnie kołuje na pas startowy, uzyskuje zgodę na start i wzbija się w powietrze.

Jego zadaniem jest dokładne rozpoznanie i zidentyfikowanie potencjalnego zagrożenia, a w razie konieczności także przechwycenie i zmuszenie do lądowania lub zestrzelenie wrogiego statku powietrznego naruszającego polską przestrzeń.

Najczęstsze przyczyny alarmów lotniczych w Polsce

Jak wynika z informacji prasowych, w ostatnich latach polskie F-16 najczęściej były podrywane do rosyjskich samolotów zbliżających się do polskiej granicy lub celowo naruszających polską przestrzeń powietrzną.

Zdarzały się też przechwycenia cywilnych samolotów, których piloci nie kontaktowali się z polskimi służbami i naruszyli przepisy. W takich przypadkach piloci eskortują nieuprawnione statki powietrzne i zmuszają do lądowania na wskazanym lotnisku.

Współpraca pilotów z wojskiem lądowym

Choć piloci myśliwców latają wysoko i szybko, ich działania muszą być ściśle skoordynowane z armią lądową. Tylko wtedy możliwe jest skuteczne wsparcie z powietrza.

Dlatego piloci F-16 regularnie ćwiczą wspólne działania z Wojskami Lądowymi. Biorą udział w manewrach, gdzie wspierają wojska rakietami i ogniem artyleryjskim. Doskonalą też procedury naprowadzania na cele naziemne.

To wymaga precyzyjnej i bezpiecznej komunikacji między pilotem a dowódcami wojsk lądowych. Stąd regularne ćwiczenia pozwalają nabrać wprawy i zgrania pomiędzy tymi dwiema formacjami.

„Bez dobrej współpracy z armią lądową, samoloty nie mogą skutecznie wypełniać swoich zadań w polu walki. Dlatego tak ważna jest nasza integracja i trening razem” – podkreśla pilot F-16.

Doświadczenia pilota F-16 w powietrzu

Jak przyznaje doświadczony pilot F-16, latanie tym samolotem to niezapomniane przeżycie. Oszałamiające przyspieszenie przy starcie, prędkości ponaddźwiękowe i niezwykła zwrotność tej maszyny sprawiają, że pilot czuje się niemal jak za sterami myśliwca z filmu sci-fi.

Nie brakuje jednak wyzwań. Loty na maksymalnych pułapach wymagają używania skafandra i maski tlenowej. Inne trudności to tankowanie w powietrzu czy walka z przeciążeniami. Te jednak dają satysfakcję i motywują do doskonalenia umiejętności.

Jak podkreślają piloci, służba w Siłach Powietrznych RP to zaszczyt i powód do dumy. Możliwość pilotowania F-16, najnowocześniejszego myśliwca w polskim arsenale, to marzenie wielu młodych adeptów latania.

Podsumowanie

W artykule przedstawiono kulisy życia pilotów w bazie myśliwców F-16. Opisano ich codzienne funkcjonowanie, warunki mieszkaniowe i specyficzny tryb pracy. Omówiono również proces szkolenia na F-16, kluczowe umiejętności pilotów myśliwców oraz ich zadania podczas alarmów bojowych. Wyjaśniono, jak wygląda współpraca pilotów z wojskiem lądowym i jakie procedury obowiązują po usłyszeniu hasła "wojna" w powietrzu. Tekst oddaje fascynację lataniem na F-16, choć pokazuje też trudy i wyzwania służby w Siłach Powietrznych RP.

To ciekawe kompendium wiedzy dla każdego, kto interesuje się polskim lotnictwem wojskowym i chciałby poznać realia służby pilotów myśliwców. Artykuł pozwala "wejść" do świata zwykle niedostępnego dla szerszej opinii publicznej.

5 Podobnych Artykułów

  1. Kościół w Kostowcu - Dusza Religijna Miasta: Oaza Wiary i Społeczności
  2. Niemcy rozpoczynają innowacyjny eksperyment. Jak z Polską?
  3. Najnowsza wymiana jeńców Rosja-Ukraina: co się wydarzyło?
  4. Mariusz Kamiński w nowej roli? Szokujące doniesienia o liderze PiS
  5. Latek stracił 3 mln złotych. Oszuści sprytnie go podeszli. Został mu przydzielony broker.
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Amadeusz Wiśniewski
Amadeusz Wiśniewski

Jestem Amadeusz i od zawsze byłem miłośnikiem kina i telewizji. Na naszej stronie znajdziecie recenzje najnowszych produkcji, analizy fabuł, a także wiele ciekawostek ze świata rozrywki. Dzielę się swoimi spostrzeżeniami na temat filmów różnych gatunków, od emocjonujących thrillerów po lekkie komedie, oraz seriali, które wciągają nasze życie na wiele godzin. 

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły