Szlak zielony – wzdłuż krawędzi Wysoczyzny Rawskiej

PDF Szlak zielony       PDF MAPA: Szlaki turystyczne okolic Rozalina

TRASA: Młochów, Krakowiany, Żelechów, Ojrzanów, Pieńki Zarębskie, Skuły, Kaczków, Grzegorzewice, Radziejowice.
Symbol PTTK MZ-5130-z

Całkowita długość szlaku wynosi 30,4 km. Opisowi podlega fragment: Gajówka Krakowiany – Rezerwat Młochowski Łęg. Z Rozalina do szlaku najszybciej dostaniemy się wchodząc w las ul. Żelechowską, a potem skręcając w lewo dojazdem pożarowym nr 44 do Gajówki Grabów, która znajduje się na trasie szlaku.

Początek szlaku znajduje się na przystanku autobusowym 733 w Młochowie tuz obok budynku straży pożarnej.DSC_2717 Udajemy się w kierunku bramy głównej Pałacu w Młochowie i poruszamy się ulicą ks. Bronisława Markiewicza.

Na wysokości fontanny skręcamy w prawoDSC_2720. Mijamy pałac DSC_2721 i poruszamy się jedną z głównych alejek pałacowego parku. Na 0,5 km małe rozwidlenie, na którym skręcamy w prawo . Po lewej mamy teraz większy ze stawówDSC_2731 i kierujemy się nieco pod górkę DSC_2727na mostek – 0,65 km. Po 50 m tablica „Szlak turystyczno–kulturowy”.DSC_2732 Teraz udajemy się łukiem w lewo, w kierunku bramy wyjazdowej z pałacu – 0,8 km.DSC_2735 Niestety bywa ona zamknięta, ale na szczęście można ja obejść najbliższym wyjściem po prawej stronie. Opuszczamy teren parku i skręcamy w lewo, wchodząc w zabytkową aleję lipową DSC_2740, która rozpoczyna się tuż za przedszkolem w Młochowie (do tego miejsca możemy tez dojść od skrzyżowania ul. Młochowskiej i Źródlanej). Zabytkowa aleja lipowa to pomnik przyrody DSC_2754pod ochroną od 1980 r. Stanowi ja szpaler 218 drzew gatunku lipa drobnolistna w wieku ponad 100 lat i wysokości od 14 do 24 m. Po 70 m kończy się ogrodzenie Pałacu. 1,23 km – przecinamy mały ciek wodny. Droga staje się powoli węższa. DSC_27451,27 km – skrzyżowanie z drogą z lewej strony, na której z oddali widać ambonę. Pojawia się polanka powstała po wycięciu drzewostanu, a na lipach po prawej stronie, co i raz wyraźne znaki szlaku zielonego. 1,47 km – skrzyżowanie ze szlakiem żółtym i dojazdem pożarowym nr 46 DSC_2753. Szlak żółty ciągnie się od prawej i biegnie na wprost, a szlak zielony skręca w prawoDSC_2747, by za chwilę po 10 m wejść w lewo w gęsty lasDSC_2756. Droga znacząco się zwęża, a gałęzie drzew przeszkadzają w swobodnym poruszaniu sięDSC_2759. Po lewej mijamy bukowy młodnik dochodząc do 1,75 km, gdzie skręcamy w lewo. DSC_27611,85 km – kolejny wyraźny skręt, tym razem w prawo.DSC_2765 2 km – zwalona sosnaDSC_2767, a 50 m za nią po lewej w głębi prześwituje leśna polana.DSC_2769 2,12 km skrzyżowanie, które pokonujemy na wprost.DSC_2772 2,2 km – wychodzimy z gęstwiny, a przed nami długa i szeroka prosta. 2,28 km – skrzyżowanie z drogą odchodzącą w lewo, po prawej rów i słupek z nr 274.DSC_2777 Niech nas nie zmyli znak szlaku zielonego na drzewie po lewej (stare oznaczenie). Skrzyżowanie pokonujemy na wprostDSC_2778 kierując się śladem szlaku widocznym przed nami. Zaraz za skrzyżowaniem po prawej nowe nasadzeniaDSC_2779, a po przeciwnej sporo zwalonych drzew. Przyroda bardziej dziewicza, co wskazuje, że idziemy właśnie wzdłuż boku Rezerwatu Młochowski Grąd. 2,65 km – pojawia się Gajówka GrabówDSC_2782. Dochodzimy do krzyżówki z dojazdem pożarowym nr 44. Po lewej stronie tablica informacyjna.DSC_2780 Za gajówką skręt w lewo,DSC_2787 po którym rozpoczynamy małe podejście. Droga szeroka i prosta, znaki szlaku na słupach energetycznych po lewej stronie.DSC_2802 3 km – w lewo odchodzi dojazd pożarowy nr 43,DSC_2793  którym można się dostać prosto do leśniczówki Młochów. 3,16 km – tablica „Ścieżka ekologiczno-edukacyjna Leśna ostoja w Młochowie”DSC_2794. 20 m za tablicą skrzyżowanie i oznaczenia Rezerwatu. 3,68 km – kolejna tablica „Rezerwat przyrody Młochowski Grąd”.DSC_2799 3,9 km – docieramy na Gajówki KrakowianyDSC_2807. Mimo, że brak jest oznaczenia kierunku trasy, skręcamy w prawo i zaczynamy iść równolegle ze szlakiem niebieskim DSC_2811(patrz opis początkowego odcinka szlaku niebieskiego). Wchodzimy na drogę, która w okresie letnim bywa grząska i rozjeżdżona. 4,38 km – dochodzimy do skrzyżowania, na którym szlak zielony odbija w lewo.DSC_2813 Przechodzimy przez biało-zielony szlaban DSC_2817i dochodzimy do tablicy informacyjnej – 4,5 km.DSC_2818 Tu szlak odbija w lewo i wchodzi w bardzo gęsty las. W zasadzie nie widać dalej żadnej wydeptanej ścieżki, a znaki szlaku nagle się gubią. Po prawej piękna i dzika gęstwina Młochowskiego Łęgu (las jesionowo-olszowy oraz fragmenty lasu grądowego w dolinie rzeki Utraty).DSC_2820 Zapominamy na chwilę, że jesteśmy na szlaku. Krajobraz nienaruszony przez człowieka DSC_2821– teren wodno-bagienny,DSC_2824 pozwalane i spróchniałe drzewa DSC_2841 DSC_2844i plątanina krzewów.DSC_2822 Jeżeli ktoś do tej pory poruszał się rowerem powinien go pozostawić i dalej udać się pieszo. Ciężko znaleźć tu ślady szlaku.DSC_2839 Wprawdzie na tym terenie znajduje się kilka drzew oznaczonych zielnym paskiemDSC_2838, ale trzeba samemu wyznaczać sobie drogę od jednego drogowskazu DSC_2842do drugiego i ciężko jest przejść ten teren suchą stopąDSC_2840. Mapy najczęściej wskazują przejście przez łęg na wprost (dalsza część szlaku ciągnie się dokładnie po prostej od ostatniej tablicy informacyjnej, po drugiej stronie rozlewiska), ale w praktyce jest to niemożliwe i trzeba nieźle kluczyć, by dojść na przeciwna stronę mokradeł. Po przejściu rozlewiska Utraty i wyjściu z tego podmokłego terenu na  4,8 km docieramy do ścieżki, którą jeszcze 200 m pod górę i wreszcie wychodzimy na asfalt w przysiółku wsi Krakowiany. DSC_2836Szlak zielony podąża dalej w prawo, DSC_2834ale tu kończymy swoją podróż – 5  km i udajemy się w lewo, w stronę Rozalina (asfaltem przez Krakowiany i Młochów, lub wchodząc za stawem w las dojazdem pożarowym nr 44).